ЗАКОН ПРО ЗАХИСТ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ ПЕРЕПИШУТЬ

Сьогодні права споживачів є недостатньо захищеними через застаріле законодавство. Чинний закон про захист прав споживачів діє з 12 травня 1991 року.
Серед ключових проблем:
не захищено права споживачів, які купують товари чи послуги в інтернеті;
не встановлено мінімальний гарантійний строк для нових та вживаних товарів;
відсутня відповідльність за нечесну комерційну практику та введення споживача в оману;
тривалий строк для заміни товару з недоліком, якщо аналогічний товар відсутній (до 2 місяців)
відсутній порядок розгляду скарг споживачів до етапу звернення споживача до суду.
Для того, щоб захистити права споживачів відповідно до потреб сьогодення і сучасних європейських стандартів, Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України із залученням експертів BRDO розробили новий проєкт Закону “Про захист прав споживачів”. Законопроєкт уже направлено до Мін’юсту для проведення правової експертизи.
Що змінює документ?
У пояснювальній записці автори проєкту навели кілька сфер, прогалини в регулюванні яких призводять до численних випадків порушення прав споживачів, зокрема: сфера електронної торгівлі, відсутність дієвих механізмів захисту від нечесної торговельної діяльності, неефективний захист прав споживачів при гарантійному обслуговуванні продукції тощо.
Проєктом Закону пропонується:
Запровадити нові інструменти захисту прав споживачів під час електронної торгівлі. Наприклад, може бути обмежено доступ до сайтів, на яких відсутня інформація про продавця.
Розширити перелік нечесних комерційних практик. Наприклад, пропозиція замовних відгуків про продукцію з метою підняття/пониження рейтингу вважатиметься нечесною комерційною практикою, а штраф становитиме 25,5 тис. грн.
Визначити права споживачів, які купують товари з цифровим вмістом. Якщо для забезпечення належної якості та безпечності товару з цифровим вмістом необхідно встановити оновлення, то споживач має право на його постачання, а також на отримання інформації про його доступність.
Встановити мінімальний гарантійний строк — не менше 2-х років для нових товарів та не менше 1-го року для вживаних товарів.
Розширити права споживачів у разі, коли у придбаного товару виявлено недоліки. За рахунок продавця повертатимуться на ремонт абсолютно усі товари (у чинному законі лише ті, що важать понад 5 кг). Якщо ж товар не підлягає ремонту, то строк для його заміни зменшено з 2-х місяців до 14 днів.
Визначити права та обов’язки покупця і продавця у разі здійснення покупцем попередньої оплати за продукцію. Попередня оплата супроводжується обов’язковим договором, який покупець може розірвати, якщо він не отримав продукцію у встановлений строк, а продавець зобов’язаний протягом 14 днів повернути йому суму попередньої оплати.
Обміняти товар належної якості можна буде протягом 14 днів з моменту його отримання, не рахуючи дня купівлі, якщо дата купівлі не співпадає з датою отримання товару – з дати отримання, якщо дату отримання встановити не можливо – від дня укладення договору купівлі-продажу, якщо триваліший строк для обміну такого товару не встановлено продавцем.
Відкриття упаковки не позбавляє споживача права на обмін товару належної якості або розірвання договору, якщо таке відкриття упаковки не вплинуло на товарний вигляд, ціну товару, його комплектність, якість або можливість його подальшого продажу відповідно до споживчих властивостей або призначення конкретного товару.
Не підлягатимуть обміну (поверненню) товари, якщо:
1) ціна за товар або послугу залежить від коливань на фінансовому ринку або з інших, зокрема сезонних причин або причин які не залежать від суб’єкта господарювання та можуть статися протягом періоду його обміну (повернення);
2) товар виготовлено за індивідуальним замовленням споживача;
3) товар швидко псується або втрачає свої споживчі властивості;
4) товар придбаний у запакованому вигляді та розпакований споживачем, внаслідок чого порушено його гігієнічні властивості, інші властивості, пов’язані із охороною здоров’я або властивості цифрового вмісту;
5) товар після придбання змішується чи з’єднується нерозривно з іншими товарами чи складовими, внаслідок чого товар втрачає свої вихідні властивості;
6) товар є друкованим засобом масової інформації (газета, журнал, інші періодичні видання), за винятком договорів підписки на постачання таких видань;
7) товар придбано на аукціоні, у тому числі шляхом проведення електронних торгів;
8) придбані споживачем у запакованому вигляді аудіо-, відеозаписи або програмне забезпечення були ним розпаковані;
9) договором передбачено постачання цифрового вмісту не на матеріальному носії, коли його постачання вже розпочалося, та за умови, що договором передбачено втрату споживачем права на відмову у разі коли постачання цифрового вмісту вже розпочато, а також коли споживач надав свою попередню чітку згоду на початок постачання протягом періоду на відмову та був повідомлений суб’єктом господарювання, що у такому разі він втрачає своє право на відмову від договору;
10) товар було пошкоджено або зіпсовано з вини споживача;
11) товар включено до переліку товарів, які не підлягають поверненню, який затверджує Кабінет Міністрів України
Сподіваємось, що в найближчому майбутньому законопроєкт буде ухвалений, а українських споживачів захищатиме сучасне законодавство, аналогічне до європейського.
Проєкт Закону України «Про захист прав споживачів»
Відділ розвитку малого бізнесу та підприємництва
