Сфера обслуговування перейшла на українську мову: що важливо знати

16 січня 2021 року набули чинності норми статті 30 Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”. У цих нормах регулюється використання української мови у сфері обслуговування споживачів.
Відповідно до ст. 30 Закону “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, державну мову повинні використовувати у всіх сферах обслуговування:
– підприємства;
– установи та організації усіх форм власності;
– фізичні особи-підприємці;
– суб’єкти господарювання, які обслуговують споживачів (у тому числі інтернет-магазини).
Українською мовою має подаватися інформація в цінниках, інструкціях, технічних характеристиках, маркуванні, квитках, меню тощо.
Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь оприлюднив детальну інструкцію про дії громадянина в разі, якщо порушують його право на отримання інформації чи послуг державною мовою:
- Спробувати владнати ситуацію на місці та попросити працівника обслуговувати вас державною мовою.
- У разі відмови працівника, звернутись до керівництва закладу або на “гарячу лінію” установи.
- У разі відмови або не забезпечення надання інформації (послуг) державною мовою необхідно зафіксувати факт відмови (за допомогою аудіо-, відео, письмового підтвердження очевидців тощо) та дані суб’єкта господарювання (назву, місцезнаходження, контакти суб’єкта).
- Подати скаргу до Уповноваженого із захисту державної мови:
– на поштову адресу 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12
– на електронну скриньку skarha@mova-ombudsman.gov.ua
– заповнити відповідну форму на сайті Уповноваженого www.mova-ombudsman.gov.ua
- У скарзі обов’язково має бути зазначено: прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання особи, викладено суть скарги, який саме суб’єкт/працівник суб’єкта, коли, за якою адресою, яким чином порушив право скаржника. Рекомендуємо також додати докази на підтвердження.
Письмова скарга повинна бути підписана заявником із зазначенням дати. В електронній скарзі також необхідно вказати електронну поштову адресу, на яку заявникові може бути надіслана відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування підпису під час надсилання електронного звернення не вимагається.
Скарги подаються Уповноваженому із захисту державної мови протягом шести місяців з дня виявлення заявником порушення.
Відділ розвитку малого бізнесу та підприємництва
