Звіт про виконання місцевої програми розвитку малого і середнього підприємництва на 2019-2020 роки в м. Торецьк станом на 01.04.2019 року

Програму на 2019-2020 роки розроблено відповідно до стратегічних пріоритетів соціально-економічної політики розвитку України в цілому, Донецької області та міста, що визначені в останніх концептуальних, стратегічних, програмних, законодавчих та нормативних документах, з урахуванням положень відповідно до Закону України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні», Стратегії розвитку малого і середнього підприємництва в Україні на період до 2020 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року № 504-р.
Основною метою Програми є створення цілісної та ефективної системи підтримки малого і середнього бізнесу, формування сприятливих умов для його сталого подальшого розвитку, спрямування дій органів місцевого самоврядування, військово-цивільної адміністрації на час її дії, суб’єктів господарювання, громадських об’єднань на розв’язання актуальних проблем, що стримують розвиток малого і середнього підприємництва в місті, забезпечення зайнятості населення, підвищення ролі цього сектору ринкової економіки в структурній перебудові господарського комплексу та вирішенні економічно-соціальних проблем розвитку міста.
Програма розвитку малого і середнього підприємництва в м. Торецьк на 2019-2020 роки розроблена відділом розвитку малого бізнесу та підприємництва за участю відділів та управлінь військово-цивільної адміністрації, Об’єднання громадян «Спілка підприємців» м. Торецьк, Торецького міського Центру зайнятості, Костянтинівсько-Дружківського управління ГУ ДФС у Донецькій області, Торецького об’єднаного управління Пенсійного Фонду України Донецької області.
Програма затверджена розпорядженням керівника військово-цивільної адміністрації міста Торецьк Донецької області від 28.11.2018 № 1141.
На реалізацію заходів Програми заплановано 9567, 2 тис. грн., у тому числі кошти міського бюджету – 700,0 тис. грн., кошти ФЗДССУ – 1147,2 тис. грн., кошти суб’єктів підприємництва – 7720, 0 тис. грн. У звітному періоді витрачено 743,7 тис. грн.
На фінансову підтримку суб’єктів підприємництва Програмою заплановано 700,0 тис. грн. тис. грн. бюджетних коштів.
Станом на 01.04.2019 року на підприємствах середнього бізнесу кількість працюючих становить 923 особи, на малих – 334 найманих працівників, на мікропідприємствах – 79 осіб, у фізичних осіб-підприємців – 636 осіб. Загалом, у сфері малого та середнього підприємництва міста зайнято 1972 особи (на 100,5 % більше, ніж станом на 01.01.2019). За інформацією Торецького об’єднаного управління Пенсійного Фонду України Донецької області у сфері малого бізнесу в січні місяці 2019 року створено 20 нових робочих місць. Очікуваний показник за звітний період становить 70 нових робочих місць.
До міського бюджету з початку 2019 року суб’єктами малого і середнього бізнесу м. Торецька сплачено 5691,0 тис. грн. Питома вага у загальній сумі надходжень до місцевого бюджету складає 18,8 %.
У виконанні Програми економічного та соціального розвитку міста у звітному періоді прийняли участь 60 суб’єктів підприємництва.
Впроваджено нові види побутового обслуговування, які раніше не надавалися у місті:
– аквапрання (витрати на реалізацію становили 20,0 тис. грн., створено 1 нове робоче місце)
– розтяжка взуття (витрати на реалізацію становили 5.0 тис. грн., створено 1 робоче місце)
– заливка теплої підлоги (витрати на реалізацію становили 15,0 тис. грн., створено 2 робочих місця).
Витрати на реалізацію склали 20,0 тис. грн.
У заходах прийняли участь 30 суб’єктів підприємництва та 7 виробників. До святкових та урочистих дат проведено 7 виставок-продажу хлібобулочної продукції виробництва ПрАТ «Торецький хлібокомбінат» в торгівельній мережі ФОП Рибак І.А.
Загалом, на реалізацію цих заходів суб’єкти підприємництва витратили коштів на суму 668,0 тис. грн.
Реалізація державної регуляторної політики в місті спрямована на недопущення прийняття економічно недоцільних та неефективних регуляторних актів, зменшення втручання у діяльність суб’єктів господарювання, забезпечення дотримання процедур підготовки регуляторних актів.
Розпорядженням керівника військово-цивільної адміністрації від 13.12.2018 № 1200р затверджений План діяльності щодо підготовки проектів регуляторних актів на 2019 рік. До плану внесені доповнення розпорядженням керівника ВЦА від 02.04.2019 № 252 р. На 2019 рік запланована розробка 2 регуляторних актів. У звітному періоді регуляторні акти не приймалися. Координація роботи структурних підрозділів ВЦА щодо виконання ними, як розробниками регуляторних актів, положень вищезгаданого Закону та дотримання встановленої ним процедури, здійснювалась робочою групою з координації діяльності при розробці проектів регуляторних актів.
З метою недопущення прийняття регуляторних актів, які є непослідовними, неефективними або економічно недоцільними, всі проекти регуляторних актів військово-цивільної адміністрації розглядались на засіданнях робочої групи з координації діяльності при розробці проектів регуляторних актів.У роботі Робочої групи з координації діяльності при розробці проектів регуляторних актів забезпечена участь підприємців та представників їхніх об’єднань у процесах прийняття рішень.
По регуляторних актах, які були прийняті у попередні роки, послідовно проводяться повторні та періодичні відстеження їх результативності. Відстеження результативності регуляторних актів здійснюється їх розробниками згідно з відповідним графіком. Згідно зі статтею 11 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» робочою групою з координації діяльності при розробці проектів регуляторних актів рішення про скасування регуляторних актів не приймалися. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 02.12.2017 № 1100 на оновленому Єдиному державному веб-порталі відкритих даних забезпечено оприлюднення переліку регуляторних актів із зазначенням дати набрання чинності, строку проведення базового, повторного та періодичного відстеження їх результативності та інформації про місце їх оприлюднення.
Станом на 01.04.2019 у військово-цивільній адміністрації діє 10 регуляторних актів.
– 3 послуги з надання повідомлення щодо місця розташування тимчасових споруд,
– 1 послуга з присвоєння (зміни) поштової адреси,
– 66 послуг стосовно земельних питань.
В місті працюють міська робоча група з питань реалізації рішень, спрямованих на підвищення рівня оплати праці та дотримання норм законодавства в частині мінімальної заробітної плати і робоча група з питань легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення. На засіданнях проводиться роз’яснювальна робота щодо своєчасності виплати заробітної плати та негативного впливу тіньової зарплати та нелегальної зайнятості на рівень життя населення; роз’яснюються норми законодавства з питань оформлення трудових відносин, видів трудових договорів, відповідальності за порушення законодавства про працю. За січень-березень 2019 року проведено 4 засідання робочої групи, на яких заслухано 18 суб’єктів господарювання. В рамках роботи Робочої групи легалізована праця 10 осіб.
Відділом розвитку малого бізнесу та підприємництва військово-цивільної адміністрації міста Торецьк за січень-березень 2019 року проведено 5 семінарів-нарад з питань легалізації найманої праці та виплати заробітної плати на належному рівні, в яких прийняло участь 148 осіб та 3 семінари із загальних питань зайнятості населення та стану ринку праці, в яких прийняло участь 105 осіб. Із 110 суб`єктами підприємництва проведені індивідуальні профілактичні заходи щодо виявлених порушень трудових відносин та оплати праці. В результаті проведеної роботи суб`єктами підприємницької діяльності зареєстровано 43 особи, оформлені трудові відносини з 11 найманими працівниками.
Роз’яснювальна робота для населення щодо легалізації трудових відносин постійно проводиться у Торецькому міським Центрі зайнятості. З початку року проведено 3 семінари «Легальна зайнятість», в якому прийняли участь 34 особи; 12 семінарів із загальних питань зайнятості населення та стану ринку праці, де прийняло участь 121 особа; щоп’ятниці проводяться семінари для роботодавців, на яких обов’язково розглядається питання щодо легалізації зайнятості та збільшення розміру заробітної плати – проведено 11 семінарів, в яких прийняло участь 113 представника роботодавців.
Торецьким об’єднаним управлінням Пенсійного фонду України Донецької області щомісяця проводяться семінари-навчання зі страхувальниками, які мають ознаки порушення законодавства про працю. Протягом звітного періоду відбулись зустрічі з трудовими колективами 9 підприємств (установ) міста, на яких були присутні 212 осіб, з питань легалізації трудових відносин та сплати заробітної плати не нижче мінімального рівня.
Фахівцями Костянтинівсько-Дружківського управління ГУ ДФС у Донецькій області провели 16 співбесід з суб’єктами підприємництва, за результатами яких складено 5 протоколів. Постійно проводиться роз’яснювальна щодо необхідності по легалізації населення. У звітному періоді офіційно працевлаштовано 55 осіб, додатково до бюджету надійшло ПДФО – 74,9 тис.грн., ЄСВ – 124,3 тис.грн., військового збору – 7,6 тис.грн., єдиного податку – 12,0 тис.грн.
Призначений на посаду головного спеціаліста-інспектора праці проводиться аналіз показників праці та складається план роботи щодо легалізації трудоваих відносин.
З метою сприяння розвитку діалогу між бізнесом і владою у 1 кварталі 2019 року проведено 3 зустрічі з представниками бізнесу міста Торецьк (70 учасників), проведено 1 засідання “круглого столу” (15 учасників). У поточному році станом на 01.04.2019 відбулося 1 спільне засідання Об’єднання громадян «Спілка підприємців», (20 учасників) на якому визначені цілі та завдання роботи громадської організації, розглянуті організаційні питання, питання взаємодії з військово-цивільною адміністрацією та міськселрадами, проаналізовано розмір єдиного податку, рівня виплати заробітної плати найманим працівникам, питання легалізації, вирішувалися проблемні питання при впровадженні господарської діяльності. Представники підприємницького середовища залучені до роботи Робочих груп, Комісій військово-цивільної адміністрації. Підприємці залучаються до розробки та обговорення проектів нормативних актів з питань підприємництва і публічного обговорення проектів регуляторних актів, які мають суттєвий вплив на права та інтереси підприємців, ринкове середовище, що забезпечує прозорість процесу впорядкування нормативного регулювання і дозволяє більш ефективно управляти процесами регулювання підприємницької діяльності на місцевому рівні.
Надання фінансової підтримки суб’єктам підприємницької діяльності – це один з основних заходів Програми розвитку МСП. З метою сприяння підприємництву щодо можливості співпраці та підтримки, які пропонує Європейський Союз місцевому бізнесу, підприємницьке коло м. Торецьк постійно отримує інформацію щодо програм підтримки бізнесу COSME, Горизонт-2020, “EU4BUSINESS”. За допомогою «Карти можливостей», яка розроблена проектом «Комунікації Європи в Україні» в межах кампанії «Прямуємо разом», підприємці моніторять інформацію та дізнаються, як вийти на міжнародні ринки, де знайти фінансові ресурси та як розвинути навички ведення бізнесу і покращити діловий клімат. Регулярно презентуються грантові програми Данської Ради («Гранти на професійне навчання», «Гранти на мікробізнес», «Гранти на малий та середній бізнес»); «Людина в біді» («Гранти для створення робочих місць»); Міжнародна організація з міграції (МОМ) («Грантова програма для внутрішньо переміщених осіб та представників уразливих категорій населення за напрямком мікропідприємництво», «Грантова програма для внутрішньо переміщених осіб та представників уразливих категорій населення за напрямком само зайнятість»), проект «Зміцнення самозабезпечення переміщених осіб та громад, що постраждали від конфлікту в Україні» (участь у тренінгах, у разі успішного захисту бізнес-планів – грантова допомога, програма підтримки мікроекономічних ініціатив від Міжнародного комітету Червоного хреста. На офіційному сайті військово-цивільної адміністрації міста Торецьк регулярно висвітлюється інформація щодо залучення фінансування; наявності програм підтримки малого і середнього підприємництва; участі нашої держави у європейських програмах підтримки малого і середнього бізнесу; постійно висвітлюється набір тематичних проектів та програм, інформація про отримання допомоги на розвиток бізнесу. Проводиться постійна робота щодо інформування діючих підприємців та залучення їх до грантових проектів, спрямованих на підтримку підприємництва, систематично проводяться заходи у рамках роботи Центру розвитку підприємництва: Дні відкритих дверей «Презентація грантових програм, в тому числі «Український донецький куркуль»», семінар «Як розпочати свій бізнес», тренінги щодо основ бізнес-планування за участю соціальних партнерів. З метою інформування та задля фінансової підтримки реалізації бізнес-проектів відділом розвитку малого бізнесу та підприємництва надано 145 індивідуальних консультацій, Торецьким міським Центром зайнятості – 76 консультацій. З метою підтримки підприємницьких ініціатив населення проведено 13 тренінгів щодо основ бізнес-планування в рамках роботи центру розвитку підприємництва, учасниками яких було 133 особи. На 2019-2020 роки у м. Торецьк заплановано проведення конкурсу проектів, що можуть реалізуватися за рахунок коштів громадського бюджету (бюджет участі). Конкурс буде оголошено протягом 2 кварталу 2019 року.
З метою стимулювання заінтересованості роботодавців у створенні нових робочих місць та сприяння зайнятості населення, спрямованій на підвищення його рівня життя, соціальний захист зареєстрованих безробітних у звітному періоді 14 роботодавцям направлено на працевлаштування 22 безробітних, що потребують соціального захисту. За січень-березень 2019 року виплачено компенсацію єдиного соціального внеску в сумі 49,9 тис. грн. (план витрат на 2019 рік складає 188,0 тис.грн.). За 1 квартал 2019 року надано 3 компенсації роботодавцям, які працевлаштували за направленням центру зайнятості зареєстрованих безробітних з числа внутрішньо-переміщених осіб –у сумі 45.8 тис. грн. (план витрат на 2019 рік складає 179,0 тис.грн.).З метою орієнтації безробітних осіб на розширення бізнес-мислення, упродовж січня-березня 2019 направлено на курси підвищення кваліфікації “Основи підприємницької діяльності” 1 особу. Одноразова виплата допомоги по безробіттю для здійснення підприємницької діяльності не надавалась (план витрат на 2019 рік складає 200,0 тис.грн.) За період січень-березень 2019 року підвищували рівень фінансової грамотності за напрямком “Підприємництво” за рахунок Державної служби зайнятості 1 особа.
З метою заохочення соціально-відповідальних підприємців планується участь 2 суб’єктів малого бізнесу у реалізації заходів щодо проведення Одинадцятого регіонального конкурсу «Підприємець року Донецької області – 2019».
З метою підприємницької обізнаності, інформаційної підтримки, консультаційної допомоги, взаємодії бізнесу та влади, обміну інформації, популяризації підприємництва у 1 кварталі 2019 року проведено 113 навчальних семінарів, тренінгів, зустрічей, виїзних акцій, учасниками яких стали 1489 осіб. Проведено 1 засідання «круглого столу, 1 спільне засідання Обєднання громадян «Спілка підприємців м. Торецька», проведено 3 сеанси «гарячого» телефонного зв’язку. Суб’єктам підприємництва надано 331 індивідуальна консультація.Щодо популяризації підприємництва серед населення, молоді та окремих категорій населення проведена 1 зустріч школярів з п’яти загальноосвітніх шкіл з успішними підприємцями (понад 150 учнів мали нагоду отримати цінні рекомендації від відомих підприємців). Станом на 01.04.2019 проведено 5 зустрічей молоді з бізнесменами. Відділом розвитку малого бізнесу та підприємництва проведено 3 семінари з молоддю на тему: «Як розпочати свій бізнес», де прийняли участь 45 осіб. З початку 2019 року Торецьким міським Центром зайнятості проведено 2 заходи для загальноосвітніх навчальних закладів на виявлення підприємницьких ідей, у яких взяли участь 27 дітей 8-9 класів. Задля інформаційно-консультативної допомога суб’єктам підприємницької діяльності впроваджено он-лайн додатки «Центр розвитку підприємництва», «Центр професійної орієнтації», «Донецький Центр професійно-технічної освіти», он-лайн платформу «Prometheus», навчання англійської мови «Lingva skills», створена Оnline-група «Бізнес-влада» у соціальній мережі, учасниками якої є понад 500 суб’єктів підприємництва. Протягом 1 кварталу 2019 року Центром надання адміністративних послуг суб’єктам бізнесу надано 75 послуг. На офіційному веб-сайті ВЦА регулярно висвітлюється інформація щодо можливостей розвитку бізнесу, отримання необхідних адміністративних послуг; залучення фінансування; наявність програм підтримки малих і середніх підприємців; наявність інфраструктури підтримки підприємництва; проведення семінарів, тренінгів, Форумів тощо; участі нашої держави у європейських програмах підтримки малого і середнього бізнесу; постійно висвітлюється набір тематичних проектів та програм, інформація про отримання допомоги на розвиток бізнесу. В приміщенні ДПІ обладнаний кабінет платника податків, де створено два робочих місця з використанням комп’ютерної техніки та доступом до Інтернет – мережі. На стендах у ЦОПі розміщена актуальна інформація про перелік та порядок надання адміністративних послуг, інформація про порядок подання та зміни у формах податкової звітності, інші інформаційні питання з обслуговування платників.
З метою популяризації соціального та молодіжного підприємництва Торецьким міським Центром зайнятості щомісячно проводяться семінари з роботодавцями, на яких доводиться інформація щодо розширення бізнесу з використанням бізнес-ідей соціального підприємництва. У 1 кварталі 2019 року відділом розвитку малого бізнесу та підприємництва проведено 3 зустрічі з представниками бізнесу міста Торецьк щодо розвитку соціального підприємництва в Україні та впровадження напрямків соціального підприємництва у м. Торецьк. Підприємницьке коло м. Торецьк регулярно інформується щодо розвитку бізнес-ідей соціального і молодіжного підприємництва в Україні. З 2019 року впроваджені виїзні акції до загальноосвітніх навчальних закладів для освітлення теми “Підприємництво” для молоді. Проведено 2 заходи, у яких прийняло участь 30 осіб.
На офіційному веб-сайті військово-цивільної адміністрації у розділі «Житлово-комунальне господарство» розміщено та постійно оновлюється реєстр об’єктів комунальної власності, інших активів, які можуть бути надані в оренду або відчужені на конкурсній основі суб`єктам підприємництва для ведення бізнесу. Станом на 01.04.2019 року кількість вільних приміщень складає 16 одиниці загальною площею 3631,9 тис. кв. м . У звітному періоді суб’єктам підприємництва надано в оренду 6 приміщень загальною площею 215,2 кв. м для здійснення підприємницької діяльності. У м. Торецьк зарезервовано 5 ділянок комерційного призначення загальною площею 9 га.
В цілому політика міської влади щодо сприяння розвитку підприємництва спрямована на ведення конструктивного діалогу між владою та бізнесом з метою покращення підприємницького середовища та підвищення соціальної відповідальності бізнесу, на загальне підвищення кваліфікаційної складової галузі, поряд зі зниженням адміністративних бар’єрів і фіскального тиску, має на меті сприяти поступовому збільшенню питомої ваги чисельності зайнятих у малому та середньому бізнесі в загальному обсязі працездатного населення міста, що повинно збільшити надходження до бюджетів усіх рівнів.
Відділ розвитку малого бізнесу та підприємництва ВЦА м.Торецьк
